Implementasi Literasi Melalui Pembelajaran Ipas Berbasis Permainan Puzzle Untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Nanda Ayu Setiawati Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Barita Esman Dabukke Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia
  • Robinson Hutagoal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Ilmu Pendidikan Universitas Sari Mutiara Indonesia

Keywords:

Permainan Puzzle, IPAS, Literasi

Abstract

This study aims to develop the literacy skills of elementary school students through Science and Social Studies (IPAS) learning based on puzzle games. This research uses a qualitative descriptive method to analyze and describe the improvement in students' literacy skills after the implementation of puzzle-based learning media. The subjects of the study were fifth-grade students at an elementary school in Medan. Data collection was carried out through observation, interviews, and document analysis. The results of the study show that the use of puzzle games in IPAS learning can improve students' literacy skills, particularly in reading, understanding concepts, and problem-solving. Students demonstrated increased interest and motivation in learning, as well as the ability to think critically and creatively. Additionally, interactions among students during the puzzle games also contributed to the development of social skills and cooperation. The conclusion of this study is that IPAS learning based on puzzle games is an effective method to enhance elementary school students' literacy skills. It is hoped that the results of this study can serve as a reference for teachers and educators in developing innovative and enjoyable learning strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aisyah, Syabrina Muhammad, & Sulistyowati. (2024). Pendampingan Les Membaca Untuk Meningkatkan. Journal of Social Sciences and Technology for Community Service (JSSTCS), 5(1), 77–83.

Aji, A., Valentina, D., Hartini, W., & ________________ D. : (n.d.). Permainan Puzzle Sebagai Metode Peningkatan Kemampuan Kerjasama Siswa Dalam Pembelajaran Ips.

Dilla, Y., Nilasari, S., & Astuti, S. (2024). Evaluasi Program Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Berbahasa dan Berpikir Kritis Berbasis CIPP Evaluation. 8(3), 1743–1753. https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.7481

Faizatul Muna, N., Widiyono, A., & Efendi, A. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Pop-Up Book Crossword Puzzle untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPAS Siswa Kelas V SD. 151–159. https://doi.org/10.20961/inkuiri.v13i2.88656

Febri Anggono, G., Candra Dinata, V., Arifin, Z., Profesi Guru Prajabatan, P., Pendidikan dan Sertifikasi Profesi, L., Lidan Wetan, J., Wetan, L., Lakarsantri, K., Surabaya, K., & Timur, J. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar PJOK dengan Menggunakan Media Puzzle Maker di UPT SD Negeri 144 Gresik. In Jumper: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Olahraga (Vol. 4, Issue 3).

Ilwani, M. D., Hanim, W., & Hasanah, U. (2024). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Puzzle Macan (Bermain Pecahan) Berbasis Realistic Mathematic Education. 8(3). https://doi.org/10.31004/basicedu.v8i3.7641

Kurnia, N. N., & Yulianengsih, N. L. (2024). Penggunaan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Ips Di Kelas 5 Sd Negeri 2 Koreak. Jurnal Koulutus: Jurnal Pendidikan Kahuripan, 7(1).

Lubis, L. A., Aina, T., & Wandini, R. R. (2024). Penggunaan Media Puzzle Pecahan dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas III pada Pelajaran Matematika. El-Mujtama: Jurnal Pengabdian Masyarakat , 4(3), 250–255. https://doi.org/10.47467/elmujtama.v4i3.1397

Melisa Putri, Y., Haryanto, E., & Dasar FKIP Universitas Jambi, P. (2024). Penerapan Kombinasi Media Canva Dan Puzzle Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ipas Dan Keaktifan Peserta Didik Di Kelas Iv Sekolah Dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 3429–3434.

Nande, M., Denny, K., Meke, P., Kejapilus Naga, M., Woe, E., Silvia, E., & Putri, D. (2024). Pendampingan Literasi Melalui Aktivitas Mendongeng Dan Bermain Puzzle. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 5(2), 94–100. https://doi.org/10.37478/mahajana.v5i2.4328

Pabisi, S. U., * E., Rahman, N., & Rismawanti, E. (2024). Implementasi Pendidikan Literasi Ekonomi pada Jenjang Sekolah Dasar yang Berbasis Bahan Ajar Tematik di UPT SPF SD Inpres Perumnas. JIM: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 9(1), 44–52. https://doi.org/10.24815/jimps.v9i1.29081

Pendidikan, J., & Konseling, D. (2023). Penggunaan Media Puzzle Guna Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Materi Ilmu Pengetahuan Alam Sekolah Dasar (Vol. 5).

Rahmawati, E., & Muhroji, M. (2024). Pengaruh Media Puzzle Huruf untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Anak Disleksia. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 9(3), 1408–1413. https://doi.org/10.51169/ideguru.v9i3.1103

Downloads

Published

2024-05-31